Hva skal til for at en sykkel tåler mer vekt?

Av

Vektbegrensning på transportsykkel

Det er mange ting som må stemme for at en sykkel skal tåle høy belastning. Dette gjelder i enda større grad elsykler der motorhjelpen bidrar til høyere fart!

Bakgrunn

Sakset direkte fra et facebookinnlegg om vår nyhet Elride Midtail: "Skulle gjerne visst fra de som lager den.
Hva skal til for at den skal tåle mer vekt?
Er det hjul, bremser, ramme, eller annet som gir vektbegrensingen. 

Slik at kjøpere evnt. kan kjøpe, eller oppgradere selv."

Vi lager Elride Midtail, og her kommer svaret: Mye er viktig, men de 3 stikkordene hjul, bremser og ramme er de viktigste. Mange av de valgene som gjøres for å øke vektbegrensningen kan ikke oppgraderes på en eksisterende sykkel - men må gjøres på tegnebordet når en sykkel blir til.

Vi skal forklare nærmere rundt dette med ramme, hjul og bremser i denne artikkelen. Enklest er det å forklare dette med bremser, men først dette med hjul.

Hjul som tåler juling

I midten av et hjul sitter navet - disse er i dag svært robuste og det er lite trøbbel med dem. Selve innfestningen mellom ramme og navet har mye å si - det kommer vi tilbake til lengre ned i artikkelen. Et hjul består av dekket, (bremseskiven), felgen, eikene og navet. Riktig valg av dekkstørrelse, nav, eiker og felg er kritisk for ytelsen.

Felgen

Felgen bør være stivere og være beregnet for høyt eikespenn. Vårt valg er AlexRims DP23, vi bestiller den ikke i standard 32-eike versjon, vi går for 36-eike versjonen som gir et enda litt kraftigere hjul. I dagens marked med et godt tilbud av dobbelveggede aluminiumsfelger er det ikke så vanskelig å bygge sterke nok hjul.

DP23 bruker vi både på Elride Prime Urban og Elride 7000 DL. Begge disse syklene har en førervekt på 100 kg, men vi har brukere helt oppe i 140 kg på disse. Vi endrer ikke noe fra fabrikk til disse brukerne, men tar en ekstra service av sykkelen på 300 km der bakhjulet sjekkes og strammes opp noe. 

Denne fulldempede terrengsykkelen til 35 lapper bruker samme felger som vi bruker på Midtail, Prime Urban og 7000 DL.

Hjul-drepern: kraft fra siden

Det er relativt enkelt å bygge et hjul som tåler mye "rett opp og ned", men verden er tredimensjonal. Overbelastning fra siden er ofte det som ødelegger et hjul. Hvis du vil lese mer om dette kan du ta en titt på denne artikkelen. For å få et stivere hjul må navet bli bredere.

Nav

Felgen og bredden på navet bestemmer stivheten på hjulet. Til forskjell fra Elride Prime Urban (135mm) bruker Elride Midtail et bredere nav på 148mm. En forenklet forklaring som ofte brukes er at man kan bygge et 29" hjul like stivt som et tradisjonelt 26" hjul ved å øke navbredden fra 135 til 148 mm.

Tandemsykler der man ser systemvekt på over 200 kg bruker 140, 145mm og 160mm akselbredde.

Gjennomgående aksling sørger for at hjulet sitter bedre festet til rammen, i forhold til tradisjonell hurtigkobling.

Selve byggingen av hjulet

Det er ikke bare komponentene som må være nøye utvalgt for å få et robust resultat. Dyre komponenter sammen med dårlig håndtverk gir et dårlig resultat. Det er viktig å bygge hjulet slik at eikespennet er likt og felgen sentrert. Hvordan man gjør det er umulig å forklare i en setning, det skrives bøker om emnet.

Rammen på Elride Midtail

I forhold til en vanlig sykkel er kreftene og belastningene større på rammen. Derfor er tykkelsen og dimensjonen på enkelte rør større. Eksempelvis bruker Prime Urban 2mm rørtykkelse, mens det er brukt tykkere rør på Elride Midtail.

Det er ikke kun styrken vi tenker på når rammen tegnes. Den må være praktisk også. Feste for midtstøtte er på plass - og topprøret er senket i forhold til en vanlig sykkel. Ofte kan det være litt akrobatikk inne i bildet med mid og longtails, med lavere topprør blir det litt enklere å gå av og på sykkelen.

Bremser på transportsykler

Elride Midtail har med sin tillatte systemvekt på 183 kg typisk 60 kg ekstra lastevne sammenlignet med en vanlig sykkel. Vil "vanlige" bremser som Tektro HD-T285 (Disse brukes på Elride Prime Urban) fungere tilstrekkelig? Ja.

Så hvorfor spesifiserer vi da top of the line - bremser i form av Tektro HD-M745? 

Vi spesifiserer disse bremsene fordi de bremser kraftigere med mindre kraft på hendelen. 4 stempler er en annen verden enn 2 stempler. En annen fordel er bremseklossene som er omtrentlig dobbelt så store. De varer såklart lengre slik at sykkelen sjeldnere må på service.

Standard leveres Elride Midtail med Shimano RT54 bremseskiver, samme som brukes på Elride Prime Urban og 7000 DL. For enkelte kan det være aktuelt å ettermontere bedre skiver som kvitter seg med varme mer effektivt, som Shimano sin Ice-Technology serie. Disse har en stål/aluminium/stål sandwitch som sprer varmen og kvitter seg med den mer effektivt. Er dette en oppgradering de fleste brukere trenger? Nei.

Sånn, da har vi utbrodert litt bak detaljene bak hva som skiller en vanlig sykkel fra en transportsykkel. Har du et spørsmål du lurer på? Legg igjen en kommentar her eller send oss en mail på kontakt@elsykkelbutikken.no. Og husk - meld deg på nyhetsbrevet vårt slik at du blir oppdatert når det kommer nyheter rundt Elride Coda.

Meny